به گزارش شهرآرانیوز؛ هفت محله از محلات منطقه ۷ جزو مناطق هدف بازآفرینی است و همین درجه از اهمیت دلیل قابل توجهی است تا اعضای شورای ششم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود در شورای شهر توجه ویژهای به پروژههای زیرساختی در این منطقه داشته باشند، تا جایی که در سه سال گذشته با هزینهکرد بخشی از اعتبارات پروژههای زودبازده در این محلات، برای زدودن غبار محرومیت از این منطقه، پای کار بیایند. در این راستا و در ادامه سلسله جلسات «پای حرف مردم»، مسجد امیرالمومنین (ع) در محله قائم (عج) میزبان دیدار مردمی رئیس شورای اسلامی شهر بود تا اهالی محلات مختلف منطقه بتوانند درباره چالشهای محلات خود با مهدی ناصحی به گفتگو بنشینند.
در ابتدای این نشست، مهدی ناصحی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، تصریح کرد که شورای ششم در نخستین مصوبه رسمی خود، طرح پروژههای زودبازده را به تصویب رساند تا اهالی هفتاد محله در سطح شهر بتوانند با نظر اهالی و مشورت شوراهای اجتماعی به سمت توسعه حرکت کنند.
وی افزود: مبنای ما از ابتدا این بود که وقتی یکسوم جمعیت شهر در مناطق کمبرخوردار و پهنههای حاشیهای زندگی میکنند، نباید حدود ۴۰۰ میلیارد تومان خرج ساخت یک تقاطع غیرهمسطح شود، درحالیکه هنوز کوچهپسکوچههای حاشیه شهر پر از چاله و مشکل است. بر همین اساس، تاکنون ۱۰۰ درصد مرحله اول پروژهها شامل ساماندهی آبهای سطحی و روکشهای آسفالت انجام شده است. در مرحله دوم، شامل اصلاح هندسی معابر، تعیینتکلیف اراضی بلاتکلیف و تملکات با پیشرفت ۸۵ درصدی مواجه هستیم و مرحله سوم نیز در دست پیگیری قرار دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه در مرحله سوم پروژههای زودبازده، مردم تقاضای رنگآمیزی جدولها و نورپردازی معابر را دارند، تصریح کرد: با وجود مخالفت شورای شهر با اجرای این درخواستها و تأکید بر هزینهکرد اعتبارات بر موضوعهای زیرساختی، حقیقت این است که همین سیر تغییر مطالبات مردم نشان میدهد محرومیتزدایی بهعنوان هدف اصلی طرح تا حد زیادی محقق شده است. وی ادامه داد: بسیاری به ما میگفتند و هنوز هم میگویند که شورای ششم در تخصیص اعتبارات به حاشیه شهر افراط کرد.
اما امروز، پیادهرویی که در خیابان شهید بسکابادی در محدوده شهرک باهنر داریم، در خیابان آبکوه و راهنمایی و احمدآباد وجود ندارد. این یک حقیقت است و ما هم به این وضعیت افتخار میکنیم. اینکه برای اولین بار در تاریخ مدیریت شهری، بیش از سه هزار میلیارد تومان فقط بر اساس نظر مردم وارد میدان شد تا پروژهها را به پیش ببرد، ابتکار و ارادهای بود که در این شورا وجود داشت و مصمم هستیم که این وضعیت ادامه پیدا کند.
ناصحی با بیان اینکه پیشرفتهایی که از آنها یاد میکنیم، هرگز دلیلی برای انکار مشکلات نیست، گفت: مردم این شهر باید بدانند از لحظهای که از خواب بیدار میشوند و زندگی خود را شروع میکنند تا زمانی که دوباره به خانههایشان بازمیگردند، بیش از ۱۳۵میلیارد تومان برای نگهداری شهر هزینه میشود؛ در حالی که درآمد روزانه شهرداری بهطور میانگین ۱۲میلیارد و در بهترین حالت ممکن ۳۰میلیارد تومان است.
وی تصریح کرد: شرقیترین نقطه مشهد ۴.۵ کیلومتر و غربیترین نقطه این شهر بیش از ۲۸ کیلومتر با حرم مطهر فاصله دارد و این یعنی توسعه نامتوازن و مسئلهای مهم که باید به آن توجه شود. رئیس شورای اسلامی شهر گفت: ما نمیگذاریم حرم مطهر رضوی همچون حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری به حاشیه شهر رانده شود یا اینکه مشهد همچون تهران به دو بخش قدیم و جدید تبدیل شود.
در این نشست، برخی از اهالی محلات مختلف منطقه۷ گلایههای مشترکی را درباره نظام شهرسازی، چالش بلندمرتبهسازی و دسترسی بصری محدود به نمای حرم مطهر رضوی مطرح کردند. رئیس شورای اسلامی شهر در پاسخ به این دغدغه تأکید کرد که مسئله سیما و منظر در مدیریت شهری، یک موضوع اختلافی است و باید از دیدگاه کارشناسی بررسی شود.
ناصحی افزود: در موضوع حرم مطهر رضوی اختلاف دیدگاه وجود دارد؛ بعضی کارشناسان شهرسازی بر این باورند که حرم مطهر رضوی مقصد است و نه مسیر، به همین دلیل شیخ بهایی در بنیانگذاری الگوی توسعه شهر شرایطی را ایجاد کرد که از میدان توحید، منظره حرم مطهر رضوی دیده نشود. از سوی دیگر، بعضی کارشناسان نیز تأکید دارند که نظام شهرسازی در مشهد باید بهگونهای باشد که از هر نقطه شهر، حرم مطهر رضوی برای مردم امکان رؤیت داشته باشد. این یک موضوع کارشناسی است و برای بررسی آن نیز باید دیدگاه کارشناسی داشت.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به مطالبه مردم منطقه در حوزه پوشش محدود خطوط اتوبوسرانی و ازدحام همیشگی جمعیت در اتوبوسها نیز تأکید کرد که با وجود نیاز مشهد به سرویسدهی ۴ هزار دستگاه اتوبوس، در حال حاضر فقط حدود ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس بهصورت روزانه در شهر در حال ارائه خدمت هستند و این کمبود، دلایلی دارد که رسیدگی به آن از توان مدیریت شهری خارج است.
وی گفت: شرکتهای تولیدکننده داخلی ظرفیت تولید تعداد محدودی اتوبوس را دارند. یعنی حتی اگر اعتبار لازم برای تهیه اتوبوس هم فراهم شود، شرکتی در داخل کشور وجود ندارد که بتواند این تعداد موردنیاز را تولید کند. به همین دلیل، شهرداری مشهد با تأمین اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان پیشنهاد خریداری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس آلمانی را ارائه داد، اما مافیای خودروسازی در کشور اجازه نداد این قرارداد اجرایی شود.
ناصحی بیان کرد: ما حتی برای خرید باتری برای اتوبوسها دچار مشکل هستیم. درباره بزرگی این چالش همین بس که هماکنون بیش از ۳۵۰ دستگاه اتوبوس به دلیل نقص فنی در پارکینگهای شهرداری معطل قطعه جایگزین هستند. اما از آنجا که قطعات موردنیاز در داخل کشور تولید نمیشود، این اتوبوسها همچنان از سرویس خارج هستند.
به گفته وی، در شرایطی که هر سفر درونشهری برای شهرداری حدود ۸ هزار و ۷۰۰ تومان هزینه دارد، فقط ۱۵۰۰تومان از این هزینه توسط شهروندان تأمین میشود. این در حالی است که متأسفانه ۱۸درصد مردم مشهد در جریان استفاده از اتوبوسهای درونشهری همچنان از منکارت استفاده نمیکنند.
ناصحی در پاسخ به گلایه دیگر اهالی درباره انباشت زبالههای بازیافتی در برخی معابر، از ساکنان منطقه ۷ و همه مردم مشهد دعوت کرد تا از نرمافزارهای موبایلی خدمات بازیافت استفاده کنند و در برابر زبالههای تجدیدپذیر خانگی درآمد کسب کنند. وی تصریح کرد: تنها نرمافزار بازیافت زباله در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری حدود ۳۰ هزار نفر کاربر داشت؛ درحالیکه امروزه بیش از هفت شرکت در این حوزه فعالیت دارند و نرمافزارهای موبایلی هم به ۳۵۰هزار نفر از مردم مشهد خدمترسانی میکنند.